jún. 24. 2014

A matek mégis divatos?

Ha külföldre vetődőm, mindig odafigyelek, hogy milyen akut problémákra panaszkodnak a felsőoktatási kollégák.

 

Most a Bécsi Egyetem Matematikai Intézetében a fiatal professzor ismerősömből kiszakadt első panasz érdekes módon az volt, hogy tarthatatlanná válik a matematika és a hozzá kapcsolódó tanárszak iránti érdeklődés növekedése. Ez azért meglepő, mert otthon, illetve a világ nagyobb részén ellenkező irányú trend érezhető.

 

20 éve még 200 körüli volt a Matematikai Intézet saját új hallgatóinak száma évente. Ez mostanára 800-ra nőtt, és ez inkább az utóbbi évek hatása, mert pár éve még 400 alatt volt ez a szám.  A fölvettek két harmada tanárszakos. Ez megint csak hihetetlen Magyarországról nézve. Itt a közalkalmazotti állás (Beamte) vonzó munkaerőpiaci cél, mert bár a jövedelem az itteni viszonyok között nem frenetikus, de biztos munkalehetőséget jelent, 65 fölött aztán alkalmas nyugdíjjal. 

Mivel jelentős részben ők is a hallgatói normatívából kapják a költségvetést, ezért persze nem a fölvettek száma az, amire panaszkodnak, hanem a minőségre. Ausztriában lényegében bárki egyetemre kerülhet, az érettségi ugyan megkövetelt, de az nem jelent országosan egységes szintet. Itt a MINT szakok (matematika, informatika, természettudományok és műszaki képzések) a közvélekedésben a jó álláskilátásokkal rendelkezők közé számítanak. Az érdeklődés növekedése - úgy tűnik - nem járt együtt a hallgatók képzettségének megmaradásával. Van ugyan szintrehozó kurzusuk, de ez sem segít eleget, a fölvettek nagyobbik része 1 év után kikerül a képzésből. Ez persze nem tetszik az egyetem vezetésének. A közoktatás mutatói ugyan nem rosszak, de úgy tűnik ez a képzési terület nem támaszkodhat a középiskola során megszerzett tudásra.

Azért ez az érdeklődés növekedés csak jó.

Csend, esti bor...

P.s.: a képen az egyetem új épülete a Duna-csatorna partján, amiben a matematikusok is lakoznak.

süti beállítások módosítása